Dabas krāsas un materiāli

Darbojoties projekta “Dabas materiālu izmantošana bērnu vizuālajā darbībā” ietvaros PII “Ritenītis”, skolotājas rosināja bērnus iejusties dabā, mēģināt saskatīt visu, ko mums sniedz rudens – viens no spilgtākajiem, krāsu pārpilnākajiem gadalaikiem.

Darbojoties projekta “Dabas materiālu izmantošana bērnu vizuālajā darbībā” ietvaros PII “Ritenītis”, skolotājas rosināja bērnus iejusties dabā, mēģināt saskatīt visu, ko mums sniedz rudens – viens no spilgtākajiem, krāsu pārpilnākajiem gadalaikiem.
Aicinot bērnus ieraudzīt rudens krāsu paleti, vācām dažādus dabas materiālus, pētīt ziedošās puķes, ogas aroniju krūmā, biešu un rāceņu lapas, un pat fizāļa ogas. Rudenī ir tik daudz skaistu un galvenais, pieejamu lietu mums visapkārt.
Skolotāja Ineta ar savas grupas 4 gadīgajiem bērniem vēroja, kādus krāsu pigmentus var iegūt no bietēm un burkāniem, tos paberzējot uz smilšpapīra. Skolotāja Kristīne ar saviem 3 gadniekiem veica eksperimentus ar papīru un melno tēju. Skolotāja Aija ar saviem 5 gadīgajiem ķipariem aizrautīgi pētīja, vai no pieejamajiem augiem iespējams iegūt krāsu pigmentus, kurus varētu izmantot arī zīmēšanā.
Eksperimentu gaitā atklājās daudz jauna un interesanta, tika konstatētas gluži praktiskas lietas:
•Krāsošanai ar augu krāsām vislabāk noder akvareļpapīrs, jo šī papīra lapa ir pietiekami stingra un izturīga, graudainā virsma labi ietonējas;
•Auga daļas krāsas pigmenta iegūšanai stingri jātur pirkstos un noteiktiem vilcieniem jāberzē pret papīru;
•Interesantu, austa auduma faktūras efektu iegūst jau notonēto papīra lapu vēlreiz notonējot šķērsām pāri iepriekšējam krāsojumam;
•Tonētā papīra reljefā aizķērušās nelielās auga daļiņas veido interesantu tekstūru.
Konstatējām, kādus krāsu toņus no augiem iespējams iegūt:
•Skaisti dzeltenos toņos papīru var nokrāsot ar dzelteniem un oranžiem samteņu ziediem, toties no brūngani raibajiem samteņu ziediem iegūstam brūngani dzeltenīgu, svītrainu toni;
•Patīkami zaļu toņu gammu panāk ar sulīgu augu, piemēram, rāceņu un kabaču lapām. Arī samteņu sīkās lapiņas veido sūnu zaļu toni;
•Violeto rudens miķelīšu ziedi kopā ar lapiņām veido brūngani zaļganīgu toni;
•Viegli pastelīgus toņus veido dažādu nokrāsu lauvmutītes;
•Papīra tonēšanai labi noder dažādu nokrāsu asteru ziedi. Īpaši skaisti zilu, dūmakainu nokrāsu var iegūt no violetajām asterēm;
•Dažādus violetās nokrāsas toņus iegūst no sarkano rožu ziedlapiņām un violetajām dālijām;
•Papīra tonēšanai izmantojami arī rozā begoniju ziedi, iegūstot niansēti rozā toni;
•Fizāļa sulīgā oga papīru ietonē interesanti oranžā krāsā;
•Gandrīz melnās aroniju ogas papīru noklāj tumši violetā krāsā. Secinājām, ka ar aroniju ogām var ne tikai papīru notonēt, bet tās izmantot arī zīmējot, veidojot dažādas kontūras – nu gluži kā ar krītiņi.
Secinājums:
Šādus eksperimentus var turpināt un turpināt, atklājot arvien jaunus krāsu toņu iespējas. Pašiem par lielu pārsteigumu atklājām, ka no augiem iegūtajiem krāsu pigmentiem var ne tikai noklāt papīra lapu dažādos toņos, bet arī, rosinot iztēli, gleznot un kļūt par īstiem māksliniekiem. Bērnus šī nodarbošanās tā ieinteresēja un aizrāva, ka dabīgās augu krāsas tika izmantotas arī gleznojot savas rudens izjūtas gan dabas ainavās, ziedu attēlojumos, arī apkārtējo priekšmetu attēlošanā.
Dodoties dabā, iejūtoties un skatoties tajā ar redzīgām acīm, var atrast visu. Daba cilvēku nomierina un sakārto. Tā ir atgriešanās pie pamatvērtībām, kas ir tik svarīgi strādājot kopā ar bērniem. Līdz 19. gs. vidum latviešu rokdarbnieces dzijas un audumus krāsoja ar augu krāsvielām. Protams, mūsdienās var eksperimentēt. Daudzi krāsošanai noderīgi augi atrodas rokas stiepiena attālumā no mums, vajag tikai spēt šo bagātību ieraudzīt. Dabiskās augu krāsvielas neizraisa bērniem alerģiju pretstatā sintētiskajām krāsām.