Nedaudz no psiholoģijas
Jā,
visi vecāki labi zina, cik dažreiz grūti ir tik galā ar savu bērnu, kad
viņam uznāk kārtējie niķi, dusmu lēkmes vai vienkārši totāla
nepaklausība. Ir vecāki, kuri bez sirdsapziņas pārmetumiem bērnus ieper,
bet ir vecāki, kuri saprot, kas šis nav labākais disciplinēšanas veids.
Tādēļ šis raksts ir domāts tieši viņiem, kā atbalsts un sapratne par
to, cik grūti ir
Padomus
sniedz Valsts Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas Ģimeņu ar bērniem
atbalsta departamenta vecākā referente Anita Ērgle. Viņa saprot vecāku
dusmas par šādu uzsaukumu, jo tiek noņemts ierocis un šķietami nekas
netiek dots pretim. Tomēr viņa norāda – tas jau vien, ka vecāks
apzinājies, ka pēršana ir kļūda, ir apsveicami. Vēlēšanās mainīties un
sajēga, ka ar fizisku ietekmēšanu neko nepanāks, ir pirmais solis
attieksmes maiņai.
Sava pieredze
A.Ērgle
to sauc par dabisko audzināšanu, kas nāk no pieredzes. Proti, liela daļa
šodienas pieaugušo ir dabūjuši pērienu no saviem vecākiem, tādēļ pašu
bērnu audzināšanā šāda disciplinēšana ir tik ierasta un dabiska, ka
notiek pat neapzināti. Jā, ir jāgrib sevi mainīt, un tā ir sevis
laušana. Tiesa, ir ļoti grūti izmainīt iepriekš ieaudzināto modeli, jo
iepēršana patiesībā ir visvieglākā metode, kā mēģināt bērnu savaldīt.
Jaunas uzvedības mācīšanās nozīmē arī kļūdīšanos. Arī tā ir jāuztver kā
jauna pieredze. Skaidrs, ka uzreiz neizdosies izpildīt sev doto solījumu
NEKAD nepērt savu bērnu. Jā, arī kļūdīšanās ir dabiska, un patiesībā
arī bērniem ir svarīgi redzēt, ka vecāki kļūdās, savukārt vecākiem
jāmācās saviem bērniem palūgt piedošana, ko ļoti daudzi neprot.
Kā nepacelt roku
Speciāliste
atzīst, ka parasti sitieni ir spontāni, tie rodas no bezpalīdzības un
ir kā varas izrādīšana, ka esmu par tevi stiprāks. Vecāks it kā sev
atzīst, ka nezina, kā savādāk tev ko iestāstīt, nav citas idejas, kā
tevi disciplinēt un roka pati ceļas.
Solis Nr.1 – Apzināties iekšējos signālus, kas liek justies bezspēcīgam. Jāpasaka sev:
"Es spēju apstādināt sevi".
Katra
situācija un katrs bērns ir citāds, tādēļ vecākiem jādefinē, kas tieši
viņam liek uzvilkties – vai tā ir bērna nevēlēšanās, čammāšanās
ģērbties, zobu netīrīšana vai nemazgāšanās utmldz. Jāapzinās brīžus, kad
tieši vecāks uzvelkas, kas tieši viņu sanikno. Kad tas ir saprasts,
brīdī, kad roka pati jau ceļas – noskaiti līdz 10, aizej izdzer glāzi
ūdens vai iekod spilvenā. Dari vienalga ko, kas tevi attur no sitiena
bērna virzienā. Apstādini savu impulsu. Svarīgākais ir ar prātu saprast,
ka es to negribu – pērt savu bērnu – un apturēt sevi, sākt domāt, ko es
darīšu tā vietā.
Solis
Nr.2 – Saruna – cēloņu un seku skaidrošana. Tiesa, šis gan vairāk
jāattiecina uz bērniem, kuri vecāki par gadu, jo līdz 1 gada vecumam
vispār nevar runāt par disciplinēšanu, uz tik maziem bērniņiem
jāattiecina tikai uzmanības novēršana, jo šādā vecumā bērns vēl neizprot
sarunu par sekām.
Daži
piemēri: bērns ņem nazi un neatdod mammai. Jāskaidro, kas notiks, ja
bērns sagriezīsies, tādēļ labāk to atdot mammai. Mazulis spēlējas
smulšukastē un citiem bērniem acīs ber smiltis. Bērnam jāskaidro, ka
citiem bērniem sāpēs actiņas, tāpēc nevēlēsies ar viņu rotaļāties.
Turklāt brīžam ir bērnam arī jāļauj izbaudīt savu darbību sekas, taču
saprāta robežās, lai tās neapdraud bērna drošību.
No 2 gadu
vecuma noteikti veiksmīgas būs sarunas un vecāku fokusēšanās uz to, ko
bērns dara labi. Piemēram, mazais nekārto savas mantas, bet pēkšņi kādu
no tām tomēr ievieto savā vietiņā. Vecākiem uzreiz bērns kārtīgi
jāpaslavē, un viņš turpinās iesākto, lai saņemtu vecāku uzslavas.
Mēģināt ignorēt slikto, lai pamanītu un uzslavētu labo.
Pavisam nevaldāms bērns
Ja bērns
ir nu pavisam nevaldāms…Speciāliste A.Ērgle iesaka pielietot tā saukto
ciešo apskāvienu – cieši, cieši apskaut bērnu un teikt mīļus vārdus –
esmu ar tevi, viss būs kārtībā. Tā bērnu vajadzētu paturēt labu brīdi un
mēģināt runāt par emocijām, kas izraisījis bērnā agresivitāti vai kādu
citu izpausmi, tādā veidā palīdzot sliktajām lietām no bērniņa izdzīt
ārā.
Kā veidot bērnā veselīgu pašapziņu.
Bērna pašvērtējumu un priekšstatu par sevi lielā mērā veido vecāki
ar savu attieksmi un izturēšanos. Kā rīkoties, lai bērnam veidotos
pozitīvs pašnovērtējums un veselīga pašapziņa? Konsultē psiholoģeGunita Kleinberga.
Ar laiku bērnam veidojas izpratne par to, kas viņš ir un kā iederas
apkārtējā pasaulē. Bērni novērtē sevi, kad jūt — viņus novērtē un mīl
bez nosacījumiem tie, kas viņu dzīvē ir vissvarīgākie, proti, vecāki. Ja
vecāki ģimenē rada vidi un atmosfēru, kurā bērnus novērtē un mīl tādus,
kādi viņi ir, bērniem daudz vieglāk un dabiskāk izdodas formulēt un
paust savus uzskatus, pieņemt lēmumus, izmantot iespējas un tikt galā ar
dzīves piespēlētajām grūtībām.
Mīli bez nosacījumiem
Mīlestība bez nosacījumiem ir attieksme, ar kuru vecāki bērnam pauž
to, ka viņš tiek mīlēts, lai arī kāds viņš būtu, skaidro psiholoģe
Gunita Kleinberga. Mīlestība netiek saistīta ar to, ko bērns var vai
nevar izdarīt. Izrādi bērnam beznosacījumu mīlestību. Katru dienu atrodi
laiku, lai apliecinātu bērnam savas jūtas vārdos un/vai caur fizisku
kontaktu — apskāvieniem, glāstiem, bučām. Uzklausi bērna pārdzīvojumus
un vajadzības. Bērni, kurus mīl un novērtē, neuzstādot noteikumus, ir
laimīgāki un mēdz uzvesties labāk. Jo zemāks pašvērtējums un mazāka
pārliecība par saviem spēkiem, jo nevēlamāka var būt bērna uzvedība.
Pētījumi,
kas veikti saistībā ar bērna pašvērtējumu, liecina, ka uzmanības un
sirsnības trūkums var radīt uzvedības traucējumus; neapmierinātā
vajadzība pēc drošības rada trauksmi un bailes, bet sirsnības trūkums —
atšķirtību, vientulību un izolētību.
Katru dienu atrodi laiku, lai apliecinātu bērnam savas jūtas vārdos un/vai caur fizisku kontaktu — apskāvieniem, glāstiem, bučām.
Vaicā un cieni bērna viedokli
Ikvienā piemērotā un atbilstošā situācijā jautā bērnam viņa viedokli.
Tas iedrošinās viņu domāt patstāvīgi, bērns jutīs, ka viņa viedoklis
tiek novērtēts un ka arī viņš var kontrolēt situāciju, ne tikai vecāki.
Arī tad, ja nepiekrīti bērnam, dari viņam zināmu, ka apzinies un
izproti, kā viņš jūtas. Paskaidro, ka diviem cilvēkiem var būt
atšķirīgas izjūtas un nevienas no šīm izjūtām nav pareizas vai
nepareizas.
Tomēr atzīt bērna izjūtas nenozīmē atzīt nepieņemamu uzvedību. Ja
trīsgadīgs bērns atsakās pirms miega tīrīt zobus, vajag paskaidrot, ka
tu, protams, saproti, ka daudz labprātāk viņš uzreiz iekristu gultiņā,
taču zobi ir jātīra, lai būtu veseli. (Daudz vienkāršāk ir sākt biedēt
mazo ar lieliem caurumiem, zobu sāpēm un dakteri, taču iespējams arī
citāds piegājiens.)
Konfliktus risini konstruktīvi
Nospraud konsekventas robežas, kas ļauj bērnam iemācīties, ka pasaulē
valda noteikta kārtība. „Bērnam ir vajadzīgi stingri noteikumi un
kārtība,” skaidro psiholoģe Gunita Kleinberga, „un viņam ir jāzina, kapar
tiem nevar strīdēties vai tos apšaubīt. Turklāt katrā vecumposmā
nepieciešami konkrētajam vecumposmam adekvāti noteikumi.” Tas attiecas
arī uz konkrētām sekām par sliktu uzvedību vai nepaklausību. Mazi bērni
simtiem reižu pārbauda vecāku nospraustās robežas, tomēr fakts, ka
vecāki kontrolē situāciju, rada viņos drošības izjūtu. Konfliktus risini
konstruktīvi. Bērna nepaklausības gadījumā runā par konkrēto pārkāpumu,
nevis uzbrūc viņa raksturam kopumā. (Piemēram, ja bērns iesitis otram,
nevajag viņu saukt par ļaunu vai nolamāt par sliktāko bērnu, ko tu
pazīsti. Tā vietā mierīgā, bet stingrā tonī jāpaskaidro, ka sist nav
atļauts.)
Kā rīkoties, lai konflikta situācijā nepārkāptu savstarpējās cieņas
robežas un negrautu bērna pašapziņu, sodot viņu par pārkāpumiem? Bērniem
jāzina, kas viņus sagaida, ja viņi neievēros noteikumus. Svarīgi ir
atcerēties, ka bērns redz, kā vecāki risina konfliktus savā starpā,
atgādina psiholoģe Gunita Kleinberga. Vecāki ar savu rīcību rāda bērnam
piemēru, kā tiek risināti strīdi. Vecākiem jāmācās risināt konfliktus,
ieklausīties bērnā, nevis uzreiz izdarīt secinājumus, neapvainot bērna
personību vai nepelt kādas viņa īpašības.
Izvairies lietot vārdus pārākajā pakāpē: gudrākais, labākais, smukākais. Kaut arī šie vārdi ir pozitīvi, bērns var izjust pārāk lielu spiedienu būt perfektam.
Atzīsti un novērtē bērna panākumus un spējas
Slavējot bērnu, izteic uzslavas par konkrētām lietām, nevis uzteic
bērna uzvedību vai rīcību vispārīgi. Ja bērns jūt, ka tiek novērtētas
viņa pūles, pastāv daudz lielāka iespēja, ka viņš centīsies pozitīvi
novērtēto rīcību atkārtot. Ir labi, ja bērnu iedrošina uzdevuma izpildes
laikā, nevis tikai pēc uzdevuma izpildes, teic psiholoģe. Bērna
iedrošināšanai var izmantot dažādas frāzes: „Tas patiešām tev izdevās
labi!”; „Jā, fantastiski! Tu dari pareizi!” u. tml. Turpretim vispārēja
vai liekuļota slavēšana rada pretēju efektu. Vecāki nereti ir
pārsteigti, ka labi pārdomāta uzslava pareizajā brīdī izrādās daudz
efektīvāka disciplinēšanas tehnika nekā sods. Pārāk retas uzslavas kavē
bērna izpratni par to, kas ir labi un slikti, un viņa pašapziņas
attīstību. Savukārt pārāk bieža slavēšana var radīt bērnā atkarību no
apkārtējo viedokļa, lai justos novērtēts, un apslāpē iekšējo vērtību
izjūtu. „Bērns var sākt darīt kaut ko tikai uzslavu dēļ vai kļūt pasīvs
un zaudēt entuziasmu, veicot kādas darbības,” brīdina Gunita Kleinberga.
Slavējot
bērnu, vajag izmantot vārdus, kas atspoguļo vecāku vērtības. „Es
pamanīju tavu pacietību un apņemšanos, kad tu būvēji cietoksni. Tu
noteikti esi lepns par sevi!” būs efektīvāk nekā vienkārši „Malacis!”.
Izvairies lietot vārdus pārākajā pakāpē: gudrākais, labākais,
smukākais. Kaut arī šie vārdi ir pozitīvi, bērns var izjust pārāk lielu
spiedienu būt perfektam. Daudziem vecākiem šķiet, ka šo vārdu lietošana
stiprina bērna pašapziņu, taču pārāk bieža šo vārdu lietošana rada
pretēju efektu. Bērns, kuram visu laiku borē, ka viņš ir vislabākais,
nereti domā, ka viņam jābūt vislabākajam. „Vecākiem ir jājūt robeža un
jāslavē bērns par rīcībām, kas tiešām ir slavējamas, jāveicina bērna
darbošanās, reizēm ļaujot viņam darboties arī pašam,” stāsta psiholoģe.
„Svarīgi ir pamanīt bērna centienus kaut ko izdarīt, bet nevajag
aizrauties ar uzslavām tad, ja viņš šādu uzvedību atkārto jau piekto
reizi.”
Uzsver plusus, nevis mīnusus
Kā stiprināt bērna pašapziņu, ja viņam nav veicies (zaudēta sporta
spēle, zema atzīme pārbaudījumā, epizodiska loma skolas ludziņā u. c.)?
„Svarīgi ir atbalstīt bērnu, neteikt, ka viņš nav pietiekami centies
u. tml. Vecākiem jāievēro bērna pūles un, ja nepieciešams, jāiedrošina
uz jauniem uzvedības vai problēmas risināšanas veidiem,” iesaka
psiholoģe Gunita Kleinberga.
Bērnam jāiemācās saprast, ka ikviens kādreiz kļūdās. Ir būtiski, lai
viņš apzinātos, ka kļūdas dod iespēju mācīties. Vecāki var palīdzēt
bērnam pārvarēt neveiksmes, viņu iedrošinot, jo neveiksmes ir daļa no
mūsu dzīves, ir jāatrod līdzsvars. Vecāki var teikt: „Tu vari to
paveikt, pamēģini vēlreiz.”
Tā
vietā, lai koncentrētos uz bērna vājībām vai to, kas viņam nepadodas,
labāk fokusējies uz viņa plusiem un spējām. Dod bērnam plašas iespējas
izpausties lietās un nodarbēs, kas viņam veicas un padodas.
Tas palīdzēs stiprināt pašapziņu, lai paveiktu lietas, kas padodas
grūtāk. Izvairies bērnu salīdzināt ar citiem (vai sevi), vienalga —
glaimojošā vai ne tik glaimojošā gaismā. Bērns jānovērtē un jāpieņem
tāds, kāds viņš ir. Nejaucies bērna darīšanās, ar kurām viņš pats tiek galā, un palīdzi, ja bērns lūdz.
Autore:Līga Andžāne, mammam.lv/tetiem.lv